از شهر لکنهوی هندوستان: باید در چارچوب صحیح مذهبی بر روابط دوستانه بین ملت هند و ملت عراق تمرکز شود

از شهر لکنهوی هندوستان: باید در چارچوب صحیح مذهبی بر روابط دوستانه بین ملت هند و ملت عراق تمرکز شود

7/3/2020




* قدرت بشریت و استواری آن به ویژه مسلمانان و به صورت ویژه تر شیعیان اهل بیت علیهم السلام تنها با التزام به دین حاصل خواهد شد.

هیأت اعزامی دفتر مرکزی حضرت آیت الله العظمی شیخ بشیر النجفی دام ظله به دعوت خانواده خطیب مرحوم میرزا محمد اظهر قدس سره، یکی از بزرگترین خطیبان امامیه در جمهوری هند برای مشارکت در مجلس گرامیداشتی که برای شادی روح دو خطیب بزرگ هند میرزا علامه محمد اطهر و میرزا محمد اشفاق در شهر لکنهوی هند برگزار می­شود، پاسخ مثبت داد.

افزون بر این پیام حضرت آیت الله العظمی شیخ بشیر النجفی دام ظله به همین مناسبت توسط حضرت علامه شیخ مهدی میرزا در این جلسه قرائت شد.

در این پیام معظم له بر جایگاه و شأن بزرگ خطیبان و مبلغان که رسالت رفیع تبلیغ را انجام می­دهند به ویژه دو خطیب تکریم شده در این مجلس بزرگداشت تأکید کردند.

همچنین این پیام بر اهمیت همزیستی مسالمت آمیز در جمهوری هند و نشر فرهنگ و پیام تسامح تأکید کرد. پیامی که پیامبر انسانیت حضرت محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله بر آن تأکید فراوان داشتند.

در این پیام علاوه بر اهمیت محافظت از میراث بزرگ و ارزشمندی که علمای مسلمان آن دیار از مذهب امامیه بنیان نهادند و منجر به تقویت پایه­های محبت و عشق و محافظت از اصل اسلام اصیل و تمسک به ریسمان پیامبر عظیم الشأن و اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم و احیای امر ایشان گردید، بر اهمیت تقویت روابط اجتماعی و فرهنگی بین مردم عراق و هند اشاره شده است.

همچنین بر ضرورت محافظت از نسلها و قشر جوانان اشاره و تأکید شد که این امر از طریق عمل کردن همه به وظایف خود در قبال نسلهای جدید امکان پذیر خواهد بود.

 در ادامه متن این پیام را خواهید خواند:

پیام مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی شیخ بشیر حسین النجفی دام ظله به مناسبت سالگرد ارتحال خطیبان بزرگ میرزا علامه محمد اطهر و میرزا محمد اشفاق.

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس خدای را به خاطر هدایت ما به دین خود و شکر او را که ما را به راه خود دعوت نمود و ما را در برابر نعمت­ها و آزمایش­های خود تسلیم محض قرار داد و ما را برای نعمت­ها و مهربانی­های بیشتر خویش در دنیا و آخرت به انتظار واداشت. صلوات و درود بر کسی که رنجهای فراوان را تحمل کرد و موفق به تثبیت پایه­های دین شد و درود بر اهل بیت او که چراغ هدایت هستند و لعنت بر بدخواهان و دشمنان ایشان تا روز واپسین.


خداوند سبحان می­فرماید:  (إِنَّ اَلَّذِينَ قٰالُوا رَبُّنَا اَللّٰهُ ثُمَّ اِسْتَقٰامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ اَلْمَلاٰئِكَةُ أَلاّٰ تَخٰافُوا وَ لاٰ تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ اَلَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ)  .راست گفت خدای بلند مرتبه بزرگ

بی تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل می  شوند [و می  گویند:] مترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتی که وعده می  دادند، بشارت باد.

امروز شاهد چهارمین سالگرد ارتحال علامه جلیل القدر خطیب اکبر میرزا محمد اطهر قدس الله روحه الطاهرة هستیم که به خطیب اکبر و اشهر معروف بود. وی توفیق خدمت به منبر حسینی و مداومت در خدمت به سید الشهدا سلام الله علیه را داشت. فعالیت­های او منحصر در یک منطقه خاص نبود بلکه به گستره همه جهان بود. این خدمات، نعمتی است که کمتر کسی از آن برخوردار است. سلام و درود خدا بر وی روزی که به دنیا چشم گشود و روزی که از جهان چشم فروبست و روزی که زنده و برانگیخته می­شود و مورد شفاعت اهل بیت علیهم السلام قرار می­گیرد و تاج خادمی امام حسین علیه السلام به سر می­نهد.

همچنین در سالگرد وفات خطیب دین و معرفت، یکه سوار میدان خدمت به امام حسین علیه السلام میرزا محمد اشفاق هستیم. این شخصیت محترم نیز تا آخرین نفسهای عمر خود توفیق خدمت مستمر به اهل بیت علیهم السلام را داشت. وی تنها خطیب نبود؛ بلکه شاعری خوش قریحه و نوآور بود که در هنگام زیارت عتبات مقدسه در عراق  به دیدار ما در محل دفتر آمد. خداوند متعال قدردان تلاش­های ارزشمند وی باشد و شفاعت امام حسین علیه السلام و مادر سادات حضرت زهرا سلام الله علیها را روزی ایشان فرماید. خداوند به پاداش هر قطره اشکی که از مؤمنان گرفت، قصری در فردوس برین به عطا فرماید. این پاداش برای خداوند با شفاعت امام حسین علیه السلام دشوار نیست.

دوست دارم در این گردهمایی مبارک توجه همگان را به چند نکته جلب کنم:

منطقه اطراف هند و بنگلادش و ملت­های کشورهای اسلامی به توجه و اهتمام به موضوعات بشری معروف هستند و تمایز آن­ها در توجه به موجودات زنده با زندگی ارگانیک است. این ویژگی ارزشمند باید تا آنجا که مقدور است حفظ شود.

باید در چارچوب صحیح مذهبی بر روابط دوستانه بین دو ملت هند و عراق تمرکز شود.

باید بدانیم که قدرت بشریت و استواری آن به ویژه مسلمانان و به صورت ویژه­تر شیعیان اهل بیت علیهم السلام تنها با پایبندی ما به دین،  تربیت جگرگوشه­ها و فرزندان ما با آموزه­های دینی صحیح و قرار داد خانواده ها در چاچوب شریعت مقدس حاصل خواهد شد. پدران باید بدانند که گام اساسی در جذب فرزندانِ نسل­های آینده به سوی دین به پایبندی گفتاری و رفتاری پدران به دین وپایبندی همه کسانی منوط است که در امر تربیت دخیل هستند. فرزندان از کوچکترین حرکت غیر طبیعی که از پدران، پدربزرگان یا مربیان می­بینند یا احساس می­کنند، تأثیر می­پذیرند.

همه ما موظف هستیم از شرافت و رزانت علمی و روایی قدیمی مدارس دینی خود که علمای گذشته ما در چارچوب حوزه علمیه در شهر عزیزمان  لکنهو تأسیس کرده­اند و همچنین مدارسی که اخیرا تأسیس شده، محافظت کنیم. این امر نیز تنها با محافظت از روش­های درسی قدیمی امکان پذیر خواهد بود که علمای نیکوکار و صالح ما رضوان الله علیهم در گذشته پایه ریزی کرده بودند.

همه ما باید مشعلهایی که علمای نیکوکار و صالح برای روشن کردن مسیر علم و عمل برای ما روشن کرده­اند محافظت کنیم و از آن دفاع نماییم تا بتوانیم به این راه ادامه دهیم. راهی که آن بزرگان برای ما هموار کرده­اند. خداوند متعال قدردانِ همه تلاشهای ارزشمند آنان باشد.

همه ما باید بدانیم که عزت و کرامت تنها در پرتو علم و عمل محقق می­شود. می­توان علم را بر اساس نیاز به دو دسته تقسیم کرد:

دسته اول: علمی که از آن برای اصلاح جسم و تهیه همه ضروریات و مستلزمات آن استفاده می­شود. مدارس رسمی از ابتدا تا مقطع دانشگاه به ویژه در هند در این زمینه بسیار فعال هستند و با تلاش مجاهدت آمیز در توسعه و تحول آن می­کوشند و این مسیر نورانی را ادامه می­دهند تا تاریکی جهل را از جامعه دور کنند.

دسته دوم: علمی که برای اصلاح نفس و تربیت آن در قالب صحیح استفاده می­شود تا منبع خیر و آبرو و عزت و کرامت باشد. این مهم در پرتو تلاش مدارس دینی و حوزه­های شریف علمیه محقق می­گردد. پیشگامان این مدارس با هر رتبه و شأنی باید در راه توسعه، ترویج، گسترش و محافظت از آن تلاش و فداکاری کنند تا بتوانیم پابه پای زمانه که در عرصه­های مختلف زندگی در حال توسعه و تحول است گام برداریم و مسیر را برای نسلهای آینده روشن کنیم.

از خداوند متعال مسألت دارم که آن روزی را نزدیک کند که نشاط و فعالیت در حوزه علمیه لکنهو، به دوره درخشان خود در گذشته بازگردد و تحقق این امر برای خداوند سخت و دشوار نیست.

همه ما باید به شعائر حسینی و مظاهر مختلف آن مانند برگزاری مراسم عزاداری، برپایی هیأت­ها، اظهار حزن و اندوه و اعلام آمادگی برای فداکردن همه دارایی خود در راه این شعائر که نماد دین مبین اسلام است، اهتمام و توجه کافی داشته باشیم؛ زیرا امام حسین علیه السلام همه چیز خود را در راه دین قربانی کرد. و ثابت کرد این سخن که می­گویند: «اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقا است» سخنی گزافه نیست.  همه بدانند که این شعائر حسینی، نور دیدگان ما و گنجینه دلهای ماست که تا آن را به نواده حضرت أباعبد الله الحسین علیه السلام و امام منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف تحویل ندهیم از برپایی و اجرای آن دست نخواهیم کشید. باشد که تاج فدایی حسین علیه السلام بر سر ما نهند و شایستگی شفاعت او شفاعت جد او و مادر بزرگوارشان را کسب کنیم . إن شاء الله تعالی... والسلام.

بشیر حسین النجفی

نجف اشرف

عراق

افزون بر این هیأت اعزامی از مرقد این دو خطیب فقید زیارت کردند و آیاتی از کلام الله مجید را برای شادی روح آنان قرائت نمودند.