پیام دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ بشیر حسین النجفی دام ظله به مناسبت حلول عید سعید غدیر

پیام دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ بشیر حسین النجفی دام ظله به مناسبت حلول عید سعید غدیر

6/8/2020




بسم الله الرحمن الرحیم

ستایش مخصوص خدایی که به دین خود هدایت کرد و شکر برای اویی است که به راه خود دعوت نمود. سلام و دورد بر محمد بن عبد الله صلی الله علیه وآله که بشیر و نذیر است و سراج منیر و سلام بر اهل بیت شریف و خجسته او که والیان امر و هادیان راه او هستند و لعن بر همه دشمنان ایشان تا روز واپسین.

خداوند سبحان می   فرماید:

 ﴿اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلاٰمَ دِيناً ﴾ 

صدق الله العلی العظیم

(امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم)

رسول گرامی اسلام راست گفت و رسالت خود را ابلاغ نمود و ما بر این موضوع شاهد و شاکر هستیم و ستایش مخصوص پرودرگار جهانیان است.

پس از نعمت وجود هیچ نعمتی بهتر، شریف   تر و گرامی   تر از نعمت اسلام نیست. زیرا به وسیله آن امور سامان می   یابد و جان   ها زنده می   شود و وملت ها به وسیله آن به خیر و صلاح هدایت می   شوند. در پرتو قوانین والای دین مبین اسلام است که می   توان خانواده را اصلاح کرد، شهرها و سیاست آن   ها را مدیریت نمود. در پرتو درخشنده این دین است که مدینه فاضله تأسیس خواهد شد. این دین همان دینی است که سعادت پیروان خود و حقوق افراد و گروه   ها و ارکان خانواده و حقوق مردم بر حاکم و حقوق حاکم بر مردم را تضمین می   کند. این دین معنای واقعی آزادی که امروزه لقلقه زبان مدعیان آزادی است را تعریف می   کند. متأسفانه ما ندای آزادی سر می-دهیم، به آن دعوت می   کنیم و ادعا داریم که از حامیان و حافظان آزادی هستیم، اما معنا و مفهوم آن را نمی   دانیم. به محافظت و رعایت حقوق هر یک از اعضای خانواده دعوت می   کنیم. حق پدر بر فرزند و حق فرزند بر پدر، حق مرد بر زن و حق زن بر مرد و ... . درحالی که مفهوم حق و معنا و مصادیق آن را تعیین و تعریف نمی   کنیم. اینجاست که تعارض آشکاری بین معنای آزادی رایج در اذهان ساده اندیشان (هر کاری را که خواستی به هر طوری که خواستی انجام بده) و میان حقوق می   یابیم. اما اسلام، حقوق و معنای آن را مشخص می   کند و برای هر فردی وظایفش را که باید بدان عمل کند و یا آن را ترک کند تعیین می   نماید. معنای معقول و مشخصی را برای آزادی ارائه می   کند که به هیچ وجه با حقوق در تعارض نیست. حال آنکه غرب منادی حقوق است و ادعا دارد که از حافظان و حامیان آن است، اما معنای حقوق را تعیین نکرده است. ندای حقوق بشر سر می   دهند؛ اما هیچ ضمانتی برای رعایت آن از طرف دولت   ها وجود ندارد و سازو کار حمایت از آن تعیین نشده است. حال و روز آزادی نیز از این بهتر نیست.

ما امروز عید سعید غدیر را جشن می   گیریم. روزی که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم علی علیه السلام را به عنوان امام بعد از خود و پرچم هدایتی که مردم بعد از رحلت ایشان از آن پیروی کنند، نصب و تعیین نمود. این اقدام به منزله تکمیل رسالتی است که حامل آن بوده و در ابلاغ آن تلاش نموده و سختی   های زیادی را در توضیح و تبیین احکام آن تحمل فرموده. واضح است که ایجاد تغییر در جامعه   ای همچون جامعه جاهلی که تا گردن در تاریکی عقب   ماندگی   ها و رسوایی   های نژادی و قبیله   ای ناخوشایند فرورفته   اند چندان ساده نبود؛ اما تضمین بقای این اصلاح و استمرار شریعت غراء و حفظ آن از نابودی و انحراف دشوار تر می   نمود. تنها دغدغه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم بعد از آن که توانست مأموریت تبلیغی خود را کامل کند، اندیشه در تضمین بقای دینی بود که آن را به ارمغان آورده و قربانیان بزرگی در راه آن فدا کرده بود. به همین دلیل این آیه شریفه نازل شد که:

﴿يٰا أَيُّهَا اَلرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اَللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ اَلنّٰاسِ﴾ 

(ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکردهای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت).

آیه   ای که در بردارنده دستوري قطعی و محکم و تکلیفی قاطع برای پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم بود تا علی علیه السلام را به عنوان پرچم هدایت مردم و خلیفه بعد از خود نصب کند. این آیه حمایت از رسول گرامی در برابر دسیسه   های منافقان و خشم کافران و حقد و حسادت ملحدان را دربر داشت. هنگامی که پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم مراسم تنصیب و اخذ اقرار و بیعت با علی بن ابی طالب علیه اسلام را به اتمام رساند، این آیه شریفه نازل شد:

﴿اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلاٰمَ دِيناً ﴾

(امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم)

دین کامل و متکامل شد و قابلیت استمرار و اجرا در همه مراحل زندگی تا روز قیامت را یافت و با این کار هدف بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم محقق گردید.

این همان دین مبین اسلام است که ما مردم را به آن دعوت می   کنیم و دست رد بر سینه هر دینی جز آن می-زنیم؛ زیرا این دین همان دینی است که سعادت همه بشریت را تضمین می   کند. به همین خاطر خداوند سبحان می-فرماید:

﴿وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ اَلْإِسْلاٰمِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ﴾

(هر کس غیر از اسلام دینی اختیار کند هرگز از وی پذیرفته نیست، و او در آخرت از زیانکاران است).

ما تمام بشريت را به مطالعه دین اسلام و تأمل و تفکر در احکام و معانی آن با فکری باز و سینه   های خالی از حقد و خشم دعوت می   کنیم. آنان را با قلب سلیم و ذهنی باز به اسلام دعوت می   کنیم و منابع قانونگذاری اسلامی را در دسترس پژوهشگران و کسانی که قصد پژوهش و جستجو درباره اسلام دارند قرار می   دهیم تا در آنچه از طریق پرورده دست رسول اعظم صلی الله علیه وآله و ودیعه دار شریعت در قلب خویش یعنی علی ابن ابی طالب علیه السلام و فرزندان او ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده است بنگرید و به آغوش اسلام بشتابید! از خداوند متعال مسألت دارم دیری نپاید آن روزی که همه جهان در سعادت و خوشبختی و زیر درخت اسلام و سایه شاخه های پر ثمر و گوارای آن خواهندبود.

ما امروزه با بلای همه گیر کرونا که در همه سرزمین   ها و بین همه مردم منتشر شده، دست و پنجه نرم می   کنیم. دانش پزشکان از یافت دارویی مفید برای درمان آن ناتوان مانده است. این در واقع مجازات خداوند سبحان است و تنها راه رهایی از آن پناه بردن به درگاه او و توسل و طلب شفاعت از اولیاء او است. ما در آستانه ماه محرم الحرام هستیم. اهل بیت علیهم السلام بهترین کسانی هستند که می   توان در درگاه خداوند سبحان به آنان متوسل شد. ما بايد با پایبندی به توصیه   ها و پروتکل   های بهداشتی که مورد توافق همه پزشکان حاذق است به عزاداری بپردازیم و دسته   ها و هیئات حسینی را مدیریت کنیم و گرد ضریح ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه سید الشهداء علیه السلام  بگردیم و از شفاعت این بزرگوار و سایر ائمه علیهم السلام برای رهایی از این بیماری همه گیر و همه مصیبت   های دنیوی و اخروی استعانت بجوییم.

بار الها! ما را در برگزاری عزاداری سید الشهداء و ساماندهی دسته   ها و هیأت   ها یاری کن! تا بدین وسیله به درگاه تو تقرب جوییم و به فرزند برومند امام حسین علیه السلام، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عرض تسلیت کنیم.

والسلام...