بیانیه دفتر مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین بشیر النجفی دام ظله بعد از اعلام بیماری کورونا به عنوان اپیدمی جهانی توسط سازمان بهداشت جهانی

بیانیه دفتر مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین بشیر النجفی دام ظله بعد از اعلام بیماری کورونا به عنوان اپیدمی جهانی توسط سازمان بهداشت جهانی

10/3/2020




بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس خدایی را که غیر از او را ستایش نمی­کنیم و ایمان و ستایش را فقط برای او از هر گونه شرکی خالص می­نماییم. از او توبه می­خواهیم و رضایت او را می­طلبیم و عفو و بخشش او را خاضعانه خواستاریم. سلام و درود بر پیامبر رحمت و شفیع امت و اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله و سلامه علیهم أجمعین به ویژه ولی الله الأعظم  عجل الله تعالی فرجه الشریف که به یمن وجود او موجودات روزی می­خورند و با جود و کرم او آسمان و زمین تثبیت می­شوند. و لعنت خدا بر همه دشمنان و بدخواهان آنان تا روز واپسین.

خداوند سبحان می­فرماید: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرىٰ آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ وَ لٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنٰاهُمْ بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ  ﴿الأعراف‏، 96

و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می  آوردند و پرهیزکاری پیشه می  کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می  گشودیم، ولی [آیات الهی و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می  شدند [به عذابی سخت] گرفتیم.

همه باید به این نکته توجه داشته باشیم که خداوند متعال آسمان­ها و زمین و نعمت­های موجود در آن را برای منافع بشر آفریده است بدون آن که خود به آن­ها نیاز داشته باشد. همچنین برانگیختن پیامبران و نزول کتب­ آسمانی از سر مهربانی به بندگان بوده است.  خداوند سبحان می­فرماید: لَقَدْ مَنَّ اَللّٰهُ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ ﴿آل‏عمران‏، 164

یقیناً خدا بر مؤمنان منّت نهاد که در میان آنان پیامبری از خودشان برانگیخت

اما بندگان با اعمال ناشایست خود، موجبات محرومیت خود از رحمت و نعمت­های الهی را فراهم می­سازند. باید بدانیم اگر گناهان روی هم متراکم شوند و با نافرمانی از خضوع و خشوع  دربرابر خداوند-که ما را مستحق رحمت الهی می­کند- همراه شود به جای رحمت الهی مستحق عذاب خواهیم شد. هیچ کس حتی فکر هم نمی­کند گناهی که مرتکب شده است با گناهان مرتکب شده توسط مردم یا گناهانی که مرتکب می­شوند برابر نیست. معصیت هر چند که کوچک باشد؛ اما در قیاس با بزرگی خداوند سبحان باز هم بزرگ است. اما از آنجایی که این گناهان کوچک به زعم شخص گناهکار-متراکم می­شوند و با گناهان دیگران تشدید می­شوند همه مردم مستحق عذاب می­گردند.  

اگر گناهی مرتکب می­شویم و عذاب الهی بر ما نازل نمی­شود یا با تأخیر نازل می­شود نشانه مهربانی و لطف خداوند سبحان نسبت به ما است. بیماری کورونا که امروزه در جهان همه گیر شده شاید نتیجه تراکم گناهان و نافرمانی و عدم خضوع در برابر خداوند عز وجل باشد. این عذاب برای جلب توجه بندگان به سوی خداوند سبحان است تا به رحمت و مهربانی او بازگردند. خداوند متعال امت­های پیشین را از انواع عذاب خود در امان نگاه داشت مانند قوم یونس علیه السلام که ایمان واقعی و عملی به خداوند داشتند. و چه بسا نافرمانان و گناهکارانی که خداوند کوه را برای انداختن روی سرشان و نابود کردنشان از زمین بلند کرد؛ اما هنگامی که در برابر خدا خاضع و خاشع شدند، خداوند از عذاب آن­ها منصرف شد. نباید رحمت خداوند را نسبت به خود دور بدانیم. خداوند می­تواند به دیده مهربانی به ما بنگرد و این بلای همه گیر را از ما دفع کند. ما باید تنها به وظایف خود در شرایط موجود پایبند باشیم:

به آغوش توبه بازگردیم، به خداوند سبحان پناه ببریم و از مهربانی و لطف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کمک بخواهیم و به او و دعای او برای خود، توسل جوییم. لطف و مهربانی امام و دعای او برای ما تنها از طریق تقوی و محاسبه نفس و نیز پرهیز از ظلم نسبت به یکدیگر، هر چند کوچک، محقق می­شود.

باید به توصیه­های متخصصان و پزشکان پایبند باشیم و به آنچه واجب می­دانند عمل کنیم. برای تسهیل در عمل به توصیه­های پزشکی و بهداشتی باید با یکدیگر همکاری کنیم. سبک شمردن و بی توجهی به دستوراتی که از طرف مقامات مسؤول مبارزه با این بیماری صادر می­شود مطلقاً جایز نیست. عمل به این دستورات باعث حفظ جان بشریت و به ویژه مؤمنان خواهد شد.

اهتمام و توجه به دعا کردن. دعا کلید رحمت خداوند است. به ویژه دعای روایت شده از امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام برای رفع بلای همه گیر که به شرح ذیل است: (أَدِم مُلکَکُ علی مُلکِکَ بلطفک الخَفِیّ)  این عبارت را باید با اعتقاد به خدا، یقین و معرفت تکرار کنیم. در برخی احادیث معتبر نقل شده که رحمت و گشایش خداوند مرهون به یقین و معرفت الهی است. باید اعتقاد و یقین خالص و عاری از هر گونه شک و شبهه  داشته باشیم که خداوند متعال خالق همه چیز است و زمام همه امور به دست اوست.

پروردگارا به تو پناه آوردیم و بر تو توکل کردیم. به سوی تو توبه کردیم و بازگشتیم. به ما رحم کن، توبه ما را بپذیر که تو بسیار توبه پذیرنده و بخشنده­ای.