زیارت ائمه اهل بیت علیهم السلام برای هر محبی باید به منزله مکتبی اخلاقی باشد تا حال خود را بهتر کند

زیارت ائمه اهل بیت علیهم السلام برای هر محبی باید به منزله مکتبی اخلاقی باشد تا حال خود را بهتر کند

29/3/2020




در پاسخ به سؤالی که به دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ بشیر النجفی درباره شرایط کنونی حاکم بر کشور عراق و توصیه های مسؤولان در راستای ممنوعیت زیارت به مناسبت اعیاد شعبانیه ارسال شده بود، معظم له تأکید کردند که زیارت قبور ائمه علیهم السلام تنها به خاطر الهام گرفتن از آنان برای سیر در مسیر هدایت و راه های تقرب به خداوند سبحان است. مؤمن در هر مناسبتی مانند ولادت یا شهادت معصومان علیهم السلام و هنگامی که توفیق تشرف به این مشاهد مشرفه را برای زیارت می یابد باید با سخن امام علیه السلام، سیره، حسن برخورد، پایبندی به دین و فداکاری در راه دین و شریعت جد بزرگوارشان صلی الله علیه وآله و سلم هدایت و ارشاد شود و دعا کند که همه مؤمنان به راه ائمه اهل البیت علیهم السلام و سیره نورانی آنان در زندگی پایبند باشد و از آن درس بگیرد و همه مؤمنان را برای انجام زیارت به این مناسبت چه از نزدیک و چه از دور تشویق کند.

در ادامه متن پاسخ به این سؤال که به دفتر مرکزی حضرت آیت الله شیخ بشیر النجفی ارسال شده بود را خواهید خواند:

ولادت های ماه مبارک شعبان المعظم.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ بشیر حسین النجفی دام ظه

می دانیم که ابتدای ماه شعبان المعظم مصادف است با سالروز ولادت بزرگانی در تاریخ اسلام، بزرگانی همچون سید الشهداء امام حسین (علیه السلام) و برادر بزرگوارشان سرور جهادگران ابا الفضل العباس (علیه السلام) و امام زین العابدین علی السجاد (علیه السلام). در این روزها، جهان با انتشار ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و متأسفانه ما را از تشرف به زیارت کربلای معلا محروم کرده و مقامات مسؤول نیز از ترس افزایش شیوع این بیماری، زیارت را ممنوع کرده-اند. آیا در شرایط کنونی که در آن به سر می بریم توصیه ای به برای ما دارید؟ لطفا مهم ترین صفاتی را که هر یک از این بزرگان دین را از دیگران متمایز می کند و نکات کاربردی ای را که از سیره آنان برداشت می شود برای ما تبیین کنید. خداوند شما را برای ما و برای همه مؤمنان حفظ کند تا چون پدری دلسوز و پیر طریقت ما را به دین محمد و آل محمد رهنمون سازید.

بسمه سبحانه: بدون شک ما با زیارت قبور ائمه علیهم السلام، راه های هدایت و تقرب به خداوند متعالم را از آن ها می آموزیم. مؤمنان بای در هر مناسبتی مانند ولادت معصومان یا شهادت آنان یا هنگام توفیقِ تشرف به زیارت آنان همواره درسِ هدایت بیاموزد و سخنان امام علیه السلام، سیره، خوش خویی و خوش برخوردی، پایبندی به دین و فداکاری آنان در راه دین و شریعت جد بزرگوارشان (صلی الله علیه وآله) را الگوی خود قرار دهد. ما آموخته ایم که تک تک فرازهای زیارتنامه های این بزرگواران سرشار از این توصیه ها و نصایح است. مانند این فراز:

(أشهد أنّك جاهدت في الله حق جهادته وعملت بكتابه واتبعت سنن نبيه صلى الله عليه وآله)

(شهادت می دهم که تو در راه خدا واقعاً جهاد کردی و به کتاب خدا عمل نمودی و از سنت پیامبر صلی الله علیه وآله پیروی کردی)

مؤمنان نباید توفیق زیارت را از دست بدهند چه توفیق حضور در مشاهد مشرفه ائمه علیهم السلام را بیابند و چه به هر دلیلی این توفیق شامل حال آنان نشود. با خواندن زیارتنامه، از دور به زیارت مشرف شوید و خود را در برابر و در محضر آن بزرگواران علیهم السلام ببینید و به معانی ای که در فرازهای زیارت آمده توجه کنید.

متأسفانه بسیاری از کسانی که به زیارت از نزدیک یا دور مشرف می شوند تمام دغدغه آن ها فقط طلب نمودن حوائج دنیا و آخرت است. گویی درب مشاهد مشرفه ائمه علیهم السلام فقط برای رفع این حوائج کوبیده می شود. چه کم هستند کسانی که برای تسلیم نفس خویش و خضوع و خشوع و اطاعت از وی به زیارت مشرف می شوند! به همین دلیل افراد معدودی هستند که می توانند بهره کامل و تمام و کمال از زیارت داشته باشند. زائرانی که از دور و نزدیک به زیارت مشرف می شوند، باید برای تجدید بیعت و عهد با امام باشد. یعنی باید برای گردن نهادن به امر امام و اطاعت بدون چون وچرا از امام عزم زیارت کند و هنگامی که باز می گردد طوق طاعت امام در گردن او باشد. او باید بعد از زیارت نفس خود را بازخواست کند. آیا نفس او نسبت به قبل از زیارت تغییر واضح و آشکاری کرده است یاخیر؟! اگر تغییری رخ نداده باشد، خسران زده است حتی اگر حوائج دنیایی خود را گرفته باشد. از خداوند متعال می خواهم برای زیارت ائمه علیهم السلام، توفیق حضور در برابر آنان را از ما نگیرد و در طوق طاعت ایشان باقی بمانیم و برای شفاعت ولی الله الأعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء دعا و تضرع نماییم.

باید توجه داشته باشیم که خداوند هریک از معصومین علیهم السلام را به دلیل شرایط خاصی که درآن بسر می-بردند، متصف به صفت و ویژگی خاصی کرد علی رغم این که همه آنان در عظمت و بزرگواری مشترک هستند. به عنوان مثال حضرت سید الشهداء علیه السلام را به فداکاری در راه حق و کرم و سخا و مهربانی و ستایش نسبت به مجاهدین متصف نمود. به همین دلیل باید هنگام زیارت ایشان علیه السلام، این مفاهیم والا و متعالی را بیاموزیم و سعی کنیم آن ها را در درون خود منعکس نماییم. هر چقدر با آزمون های الهی آزموده شویم، در راه حق ثابت قدم باشیم و این سخن آن حضرت را به یادآوریم که فرمودند:

(والله لا أجيبهم إلى شيء مما يريدون حتى ألقى الله تعالى وأنا مخضب بدمي)

(به خدا سوگند که هیچیک از خواسته های آنان را اجابت نخواهم کرد تا خداوند متعال را در حالتی ملاقات کنم که به خون خود خضاب کرده ام).

هر زمانی که بر ایشان سخت می گذشت می فرمودند:

(هون عليّ ما نزل بي أنّه بعين الله)

(هر بلایی که بر من نازل شود، بر من سهل و ساده است چون در منظر و مرآی خداست).

شخصیت امام سجاد علیه السلام نیز با عبادت، دعا و تضرع متمایز است. این صحیفه سجادیه است که به حال او گواهی می دهد و ما را به تمسک به سیره او و پیروی از راه او و دعاهایی که با الهام از خداوند متعال انجام داده اند، دعوت می کند. دعاهایی که ما را به حقایق کلیدی دین از توحید گرفته تا نهایت اصول و فروع رهنمون می شود. وی با زندگی کردن همراه مصیبت پدر بزرگوار خود امام حسین علیه السلام و اثر پذیری از آن در همه حرکات و سکنات خویش و نیز با احیای فقرا و مقدم داشتن آنان بر افطار خود، ما را به راه خویش دعوت می کند. کسی که ولایت و محبت این امام همام علیه السلام را دل داشته باشد، باید او را چراغ راه و الگوی خود قرار دهد.

اما مولای ما ابا الفضل العباس علیه السلام! شخصیت او با تقوای الهی در نهان و آشکار متمایز است. با تسلیم در برابر اوامر امام حسین علیه السلام مانند انگشتانی که در برابر اراده انسان تسلیم محض هستند. با شجاعت در راه اعتلای حق و دفاع از حقیقت و خشم و غضب در راه خدا. این مفاهیمی است که امیر مؤمنان درپی آن بود و دوست داشت و به همین دلیل با ام البنین علیها السلام، مادر حضرت عباس علیه السلام ازدواج کرد. به دلیل همین مفاهیم متعالی در ذات مقدس او و برای جلال و بزرگی مادر او، خداوند متعال حرم مقدس او را پناه بی پناهان و مؤمنان قرار دارد تا به درگاه الهی تقرب جویند و حوائج خود را طلب کنند.

فراموش نکنیم که در نیمه این ماه ولادت امام منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دارد. او آخرین حلقه از زنجیره وصل اهل بیت علیهم السلم است. خداوند متعال ایشان را برای ما و برای همه مؤمنان از ملائکه و جن و انس حفظ کند تا ایشان هدف همه انبیاء الهی و رسولان و غایت شهادت پدران پاک و مطهر ایشان علیهم السلام و مادر ایشان حضرت زهراء سلام الله علیها که اجرای شریعت در سراسر زمین و انتقام از اهانت کنندگان به دین خدا بوده، محقق سازد. ما نیز باید با محبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اطاعت از ایشان به خداوند متعال تقرب جوییم و تلاش کنیم که رضایت و محبت ایشان را جلب کنیم تا مشمول دعاهای شریفشان باشیم.

بار الها! در فرج ولی خود تعجیل کن و ما را از یاران و پناه آورندگان زیر لوای ایشان قرار ده. دشمنان و مخالفان آن روزی را که این بلا با شفاعت حضرتش نزد خداوند عز وجلّ دفع شود دور می بینند اما ما آن را نزدیک می بینیم.