كمك هاي مؤسسه الأنوار النجفية به موکب های حسینی و دیدار حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی النجفی با زائران و درخواست ارائه بهترین و متمایزترین خدمات به آنان.

كمك هاي مؤسسه الأنوار النجفية به موکب های حسینی و دیدار حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی النجفی با زائران و درخواست ارائه بهترین و متمایزترین خدمات به آنان.

16/1/2011





مؤسسه فرهنگی الأنوار النجفیة با راهنمایی و عنایات مرجع عالیقدر دام ظله، همچون سالهای گذشته در اربعین اباعبد الله الحسین علیه السلام و به منظور حمایت از شعائر حسینی و تشویق به زنده نگاهداشتن این شعائر اقدام به آمادگی زودهنگام و حمایت از موکب  های حسینی نمود. هدف از این کار ارائه بهترین خدمات به عاشقان و شیفتگان ابا عبد الله الحسین علیه السلام است که صدها کیلومتر را در چند روز طی می  کنند و برخی نیز از خارج از عراق می  آیند.

به همین منظور مؤسسه الأنوار النجفیة برنامه عملیاتی کاملی را آماده کرده و نقش  ها و وظایف را بین کادر این مؤسسه برای ارائه پشتیبانی  های کامل برای زیارت اربعین تقسیم نموده است. این پشتیبانی  ها از طریق ارائه خدمات مختلف مالی، پزشکی، فرهنگی و تبلیغاتی برای راهنمایی زائران انجام می  شود. همه این خدمات به منظور انجام یک زیارت مطلوب و مورد رضایت اهل بین عصمت و طهارت علیهم السلام مهم به شمار می  رود.

پس از بررسی نیازمندی  های موکب  های حسینی و خدماتی که امسال به زائران ارائه می  کنند و همچنین شناخت نیازهای ضروری   آن  ها، اولویت  های کاری تعیین شد و بخش شعائر حسینی مواد توزیعی را مشخص کرد و با در نظر گرفتن کاهش درجه حرارت در ایام پیاده روی زائران، پتو انتخاب شد. با توجه به این که کمیتِ پتویِ موجود در موکب  ها تعداد زائران را پوشش نمی  دهد و زائران نیز نمی  توانند در پیاده  روی در مسافت   طولانی چنین موادی را حمل کنند، بخش شعائر حسینی اقدام به تهیه تعداد زیادی پتو برای توزیع بین مواکب حسینی نمود. همچنین این بخش تعدادی از مواد غذایی را مشخص کرد که بین مواکب توزیع شود.

بخش خدمات پزشکی نیز اقدام به تجهیز کمیات زیادی از داروهای مختلف و دستگاه  های سنجش فشار خون و قند به منظور توزیع بین تیم  های پزشکی در طول مسیر نمود تا بوسیله آن موارد خاص و اضطراری درمان شوند. شایان ذکر است که مؤسسه الأنوار النجفیة زمانی زیادی قبل از موسم اربعین دوره-های ارتقاء مهارت  های پزشکی را جهت چنین شرایطی برای توسعه و ارتقای توانمندی  های پزشکان و پرستاران، توسط کادرها و اساتید برجسته از خارج از کشور برگزار کرده است.

همچنین این مؤسسه با هماهنگی شرکت ارتباطات (أمنیة) شروع به تهیه خطوط ارتباطی در نقاط مشخص و تأمین خطوط ارتباطی هموار و رایگان در طور مسیر بین دو استان نجف اشرف و کربلای معلا نموده است.

برنامه راهنمایی گمشدگان که شامل مناطق مذکور می  شد نیز گسترش داده شد و به فضل خداوند نزدیک به 600 -1000 نفر روزانه راهنمایی و به خانواده  ها و بستگان خود رسیدند. این کار با همکاری حرم مطهر حضرت عباس، وزارت کشور و دفتر جناب وزیر، مدیریت ارتباطات نجف اشرف، ایست  های بازرسی مرکزی و فرماندهی پلیس استان نجف اشرف انجام پذیرفت.

افزون بر این بخش فرهنگی و تبلیغات این مؤسسه اقدام به تهیه تعدادی نشریه برای معرفی فضائل زیارت به زائران و بزرگداشت شعائر آن نمود. این بخش کتاب شعائر حسینی را با چاپ جدید تهیه نموده که حاوی مسائل مختلف شرعی مورد نیاز و مهم برای زائران است. همچنین این کتاب راهنمایی  ها و توصیه  ها و سخنانی از مرجع عالیقدر (دام ظله) را در خود جای داده است. این بخش بروشور ویژه  ای برای زیارت اربعین منتشر نمود که شامل زیارت خاصه امام حسین علیه السلام و توصیه  های مرجع عالیقدر (دام ظله) برای زائران است. همچنین تعدادی سی دی و پیوست  های فرهنگی و روزنامه   تهیه شده تا در مجموع تعداد همه موارد ذکر شده به 219000 نسخه برسد.

پس از اتمام آمادگی  ها به شکل مطلوب، گروهی از دفتر مرجع عالیقدر دام ظله به سرپرستی فرزند مرجع عالیقدر (دام ظله) جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی النجفی و تعدادی از روحانیان و منتسبان به دفتر معظم له برای سرکشی و بازدید از زائران و موکب  های حسینی و همچنین ارائه کمک  های ممادی و معنوی و فرهنگی به آنان اعزام شدند. شروع کار این گروه از شهر عماره در روز هفتم ماه صفر بود. این گروه به منظور پرس و جو از احوال زائران و تشویق و آشنا کردن آنان با فضائل این پیاده روی و فضائل زیارت امام حسین علیه السلام در این مناسبت، اقدام به پیاده روی با زائران نمودند.

این گروه همچنین کمک  هایی را بین مواکب حسینی نمودند و صاحبان این موکب  ها از مرجعیت عالیقدر در نجف اشرف و گروه اعزامی از دفتر مرجع عالیقدر دام ظله به دلیل ارائه کمک  ها و حمایت  های نامحدود از موکب  ها و زائران تشکر و قدردانی نمودند. حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی النجفی نیز تعدادی سخنرانی توجیهی برای زائران انجام داده و آنان را به عبرت اندوزی و درس آموزی از حادثه کربلا و از روش فداکاری امام حسین علیه السلام در فدا کردن جان و خانواداه و فرزندان خود در راه اسلام اصیل محمدی تشویق و ترغیب نمود و از آنان خواست که به سیره و روش اهل بیت عصمت و طهارت تمسک جویند و به صداهای منحرفی که به تعطیلی برخی از شعائر و مبارزه با آنها را ترویج می  کنند گوش ندهند.

سپس گروه اعزامی به سوی مناطق دیگری مانند الناصریه و تعدادی از شهرستان  های تابعه و همچنین شهر السماوه و شهرستان های الورکاء والرمیثة و شهر الدیوانیه و شهرستان   القاسم و شهر الحله و شهرستان  های الحیدریه و الکفل تا کربلای معلا سفر کردند تا از خدمات ارائه شده به زائران آگاهی یابند و صاحبان مواکب را به ارائه بهتر خدمات و مشارکت در پیاده روی میلیونی به سمت قبله آزادگان جهان تشویق نمایند.

در روز بیستم ماه صفر، گروه اعزامی  برای مشارکت در زیارت اربعین و تأکید بر پایان مراسم آن به شکل موفقیت آمیز، به سمت کربلای معلا سفر کردند. این گروه با مسؤولان خدمت رسانی در حرم امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام دیدار نموده و از تلاش  های انجام شده برای برگزاری موفقیت آمیز این زیارت تشکر و قدردانی نمودند. در پایان دفتر مرجع عالیقدر دام ظله همه دستگاه  های دولتی را به مشارکت و کمک به زائران در راه بازگشت از کربلای معلا به شهرهای خود فراخواند.