مشارکت نماينده مرجع عاليقدر دام ظله در همایش "نقش مراجع و روحانیت در حمایت از مسائل آوارگان"

مشارکت نماينده مرجع عاليقدر دام ظله در همایش "نقش مراجع و روحانیت در حمایت از مسائل آوارگان"

11/2/2022




النجفی: شرایط سختی که در دو دهه گذشته بر عراق گذشت، کشور را به سوی آشوب و درگیری در همه عرصه  ها کشاند.

النجفی: مرجعیت دینی در نجف اشرف از خانواده های آواره حمایت کرده و به عتبات عالیات و نهادهای تابعه برای پناه دادن به آنان و تأمین زندگی شایسته برایشان جهت داده است.

النجفی: مرجعیت دینی موافق موضوع تأمین شرایط مناسب برای بازگشت این خانواده ها به شهرها و خانه های خود و بازگشت به زندگی طبیعیشان است.

نماینده مرجع عالیقدر دام ظله و مسؤول دفتر مرکزی ایشان حضرت حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی النجفی دام تأییده در برنامه های همایش "نقش مراجع و روحانیت در حمایت از مسائل آوارگان" شرکت نمود. این همایش توسط سازمان ندای ژنو در استان نجف اشرف و مشارکت نمایندگان مراجع دینی و مذاهب اسلامی و ادیان و اقلیت های مختلف در عراق برگزار شد.

حجت ا ض         

ر لاسلام والمسلمین شیخ النجفی در سخنان خود بیان کرد: عراق طی دو دهه گذشته به ویژه پس از سقوط نظام صدام شرایط سختی و طاقت فرسایی را تجربه نموده که این کشور و مردم آن را به آشوب و درگیری کشانده است. این آشوب و درگیری بر ایجاد آشوب در جامعه و در سطوح و عرصه های مختلف امنیتی، اقتصادی، سیاسی و ... اثر گذاشته و باعث بسیاری از تبعات منفی شده است.

ایشان افزودند یکی از این تبعات منفی که تا کنون همچنان در جامعه عراق دیده می شود، خانواده های آواره و نادیده گرفتن حق بازگشت آنان به شهرهای آسیب دیده و فراهم کردن فرصت مناسب برای این بازگشت بوده است.  ایشان به نقش مرجعیت دینی در نجف اشرف همزمان با شروع جنگ فرقه ای در کشور و شروع آوارگی خانواده ها اشاره کرد. مرجعیت دینی از تهیه و تأمین زندگی شایسته برای آوارگان حمایت کرد. حسینیه ها را برای اسکان آنان باز کرد و کمک هایی در زمینه های مختلف و برای تأمین نیازهای زندگی فراهم نمود. به عتبات مقدسه و نهادهای وابسته برای پناه دادن به آنان جهت دهی کرد. مرجعیت موفق به تأمین مسکن و امنیت برای هزاران تن از آوارگان شد و میلیون ها دلار در برنامه های مختلف بشردوستانه برای خانواده های آواره هزینه نمود و با همه آوارگان با انسانیت و دور از گرایش های دینی و مذهبی و قومیتی رفتار نمود.

ایشان از موضع شفاف مرجعیت دینی در رد خشونت و قتل و رد تجاوز، حمله و آوارگی از ابتدا سخن گفت. مرجعیت دینی امروز موافق موضوع تأمین شرایط مناسب برای بازگشت این خانواده ها به شهرها و خانه های خود و بازگشت به زندگی طبیعیشان و نیز تأمین امنیت لازم برای آنان و حفظ هویت عراق است.